tag:blogger.com,1999:blog-17710727846462118262024-02-21T03:53:41.799+01:00Hemsida24 - Officiell driftinfoHemsida24http://www.blogger.com/profile/13448054949125708138noreply@blogger.comBlogger42125tag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-79497449563830518592018-05-08T00:25:00.000+02:002018-05-08T00:25:17.710+02:00Störning gällande e-postutskick (avklarad)Vi har provkört e-postsystemet i några timmar nu och mejlen är igång
igen. Tidigare under kvällen när vi provkörde e-postutskicken blev
några mejl tomma utan innehåll och kunde därför fastna i skräppostfilter. Detta ska
nu vara ordnat!<br />
<br />
Vi beklagar verkligen problemen som detta har orsakat er och det har även påverkat oss internt. Inte minst att det har varit svårt att nå ut till våra kunder som har kontaktat oss i supporten.<br />
<br />
Anledningen till att detta har tagit så lång tid att felsöka och få igång på nytt beror dels på att vi blivit blockerade av en e-postleverantör på nätet från att skicka våra mejl. Den här blockeringen har inte varit lätt att häva men vi har försökt vårt yttersta för att häva den så snabbt som möjligt.<br />
<br />
Av detta har vi lärt oss massor av nya sätt och viktiga aspekter i samarbete samt i uppsättning och övervakning av e-postutskicken. Vi kommer inte kunna förhindra att något sådant här uppstår igen i framtiden men nu har vi minimerat risken för att det kommer kunna hända igen och vi är också mer medvetna om riskerna men även lösningarna.<br />
<br />
Säkerheten har blivit bättre och vi kommer satsa framöver på att dela upp trafiken och prioritera delar av den så att viktiga transaktionella mejl "bara fungerar" och kommer fram till rätt mottagare.<br />
<br />
Det ligger fortfarande kvar ett par tusen skickade mejl i backloggen och det kommer ta tid för oss att skicka ut alla dessa på nytt på ett säkert sätt utan att råka bli markerade för skäppostutskick. Så alla mejl som skickats under tiden vi haft störningen ligger alltså sparade i en s.k. backlogg.<br />
<br />
Om ni har några frågor eller funderingar kring detta får ni gärna kontakta supporten så ska de försöka hjälpa er så gott den kan.Hemsida24http://www.blogger.com/profile/04653691905495437913noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-70789861882737493192018-05-07T09:44:00.000+02:002018-05-08T00:14:33.402+02:00Störning gällande våra e-postutskickSedan den 5 maj har vi haft problem med att skicka ut mejl från vårt system till våra kunder och slutkunder. Det inkluderar påminnelser, tack för ditt köp av abonnemang, e-butiksordrar, kontaktformulär, autosvar och svar från vår helpdesk.<br />
<br />
Vi har kontaktat vår e-postleverantör för att ta reda på orsaken och lösa problemet så fort som möjligt. Alla mejl som skickats sedan den 5 maj ligger sparade i en kö och de kommer skickas ut som vanligt igen när problemet är löst.<br />
<br />
Detta har tyvärr tagit lite tid att upptäcka p.g.a vi inte har fått några fel eller varningar kring detta. Alla våra API-meddelandenhar gått fram och fått en OK tillbaks men problemet är att mejlen inte har skickats vidare utan de ligger i kö och väntar på att få skickas iväg.<br />
<br />
Håll utkik i vår helpdesk och på driftbloggen för att se när problemet är löst.<br />
<br />
<b>Viktig information gällande svar från vår helpdesk/support</b><br />
Alla våra svar sparas i konversationen i ditt supportärende och går att nå om du loggar in i verktyget och klickar på hjälp > support.<br />
<br />
Vår helpdesk skickar ut ett mejl och ett sms som informerar om att vi har svarat dig i ditt ärende. Just nu går alltså endast SMS:t i väg och mejlen ligger i kö. Svaret kommer du åt via ditt ärende som inloggad på ditt konto.Hemsida24http://www.blogger.com/profile/04653691905495437913noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-71538843286367218162018-02-01T08:29:00.002+01:002018-02-01T08:29:26.807+01:00Optimeringar i databasen (ej driftstörning)P.g.a de tidigare problemen vi har haft med databasen och failovers
till nytt datacenter så har vi försökt göra optimeringar och
förbättringar för att minska belastningen och öka prestandan. Dels för att inte pressa databasen för hårt samt underlätta för de tekniker som gör underhåll på hårdvaran.<br />
<br />
En
del i förbättringsarbetet är att vi har gått igenom de tyngsta
databasfrågorna för att skriva om dem helt eller delvis för att använda
index på ett mer optimalt sätt. En annan sak vi har gjort är att se över cachningen för att minska antalet databasfrågor.<br />
<br />
Resultatet är att vi har lyckats sänka belastningen från ca 80% CPU vid peek till 35-40% vilket är mer än en halvering. Detta ger oss många fördelar gentemot oss själva men även våra kunder då responstiden blir snabbare och det går snabbare att jobba i hemsideverktyget.<br />
<br />
Vi kan dock inte utesluta framtida failovers men vi har jobbat hårt för att minska på nedtiden som påverkar våra kunders hemsidor och våra övriga system.Hemsida24http://www.blogger.com/profile/04653691905495437913noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-39832836322424653752018-01-11T17:28:00.003+01:002018-01-11T17:29:34.247+01:00Driftstörningar databasVi upplever problem med vår databas i infrastrukturen och vår leverantör jobbar på att undersöka vad felet beror på. När databasen är tvungen att bli omstartad p.g.a underhållet och felsökningen sker en s.k. failover till ny databas automatiskt och då uppstår en driftstörning på några få minuter (ca 2-4min) varje gång innan applikationen kan köras normalt igen. Vi ber om ursäkt för det inträffade.<br />
<br />
Idag har vi haft två failovers vilket motsvarar ungefär cirka 5-8 minuters nedtid och igår hade vi en vid fyratiden på eftermiddagen som resulterade i 10 minuters nedtid. Hemsida24http://www.blogger.com/profile/04653691905495437913noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-9047512445397101222017-12-21T13:41:00.002+01:002017-12-21T13:41:56.551+01:00Driftstörning databas failoverTorsdagen den 21 december kl 13:23 fick vi problem med databasen och behövde göra en failover till en ny fräsch instans vilket tog ca 2-3 minuter.<br />
<br />
Under perioden gick det inte att komma åt varken Hemsida24 eller PagePicnic.Hemsida24http://www.blogger.com/profile/04653691905495437913noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-52920907916630371972017-05-10T12:09:00.003+02:002017-05-10T12:09:28.208+02:00Hemsideverktyget slutade att fungera samt att bilder inte gick att renderaTidigt i morse fick vi problem med hemsideverktyget och rendering av bilder. Det berodde på att en viktig modul inte kunde laddas in i webbläsaren och den modulen server-renderar Javascript som i princip hela verktyget är beroende av.<br />
<br />
Exempel på symptom som kunde uppstå är:<br />
<br />
<ul>
<li>Problem med att ladda verktyget</li>
<li>Det går inte att lägga till eller ta bort block</li>
<li>Det går inte att redigera block</li>
<li>Det går inte att öppna blockinställningar eller generella inställningar</li>
<li>Det går inte att skriva blogginlägg eller nyheter</li>
<li>Bilder visas inte</li>
<li>Varukorgen i kassan uppdateras inte när en kund lägger varor i den</li>
</ul>
<div>
Men varför kunde inte modulen laddas in som den skulle? I våra serverloggar fick vi rapporter om att ett nytt serverfel hade uppstått som inte tillät felaktiga HTTP headers. Det skedde efter en automatisk uppdatering av säkerhetspatchar av webbserverns programvara.</div>
<div>
<br /></div>
<div>
Vi kunde lösa problemet snabbt genom att öka antalet aktiva servrar på nätet som kör Hemsida24 vilket startar nya servrar som saknar de senaste säkerhetspatcharna. Säkerhetspatcharna installeras först efter ett givet intervall efter start för att hinna förhindra eventuella fel som uppstår och bl.a stoppa automatiska säkerhetspatchar tillfälligt.</div>
<div>
<br /></div>
<div>
Efter att vi startat nya felfria servrar kunde våra tekniker felsöka kodbasen i lugn och ro för att identifiera och lösa felet. Det gick snabbt att lösa och systemet är nu uppdaterat och fungerar igen.</div>
<div>
<br /></div>
<div>
Vi beklagar det inträffade</div>
Hemsida24http://www.blogger.com/profile/04653691905495437913noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-8811579438027866862017-04-18T13:57:00.002+02:002017-04-18T13:57:58.105+02:00Driftstörning HTTPS/SSL under skärtorsdagenUnder torsdagsmorgonen fick vi rapporter från både kunder och vår övervakning på servrarna att något inte stod rätt till gällande våra SSL anslutningar, d.v.s alla länkar som använder HTTPS. Rapporten löd att en viss procent av alla SSL anslutningar hade längre svarstid än vanligt som uppgick till ett flertal sekunder och i vissa fall även så länge att webbläsaren tappade anslutningen helt och hållet.<br />
<br />
Problemet höll i sig under hela torsdagen fram till fyratiden då våra tekniker lyckades identifiera felet och skicka ut en uppdatering som löste problemet.<br />
<br />
Felet berodde på att våra webbservrar inte kunde hantera den ökade mängden krypterad och skyddad trafik vilket i sin tur gjorde att köerna fylldes upp och stoppade alla nya anslutningar. Det upplevdes i slutändan som att responstiden var lång och uppstod tillfälligt när någon besökte en eller flera kundhemsidor hos oss som hade aktiverat HTTPS.<br />
<br />
Vi hade underdimensionerat webbservrarnas köer men det ska nu vara åtgärdat.<br />
<br />
Om en kö i webbservern var fylld så gick det inte att upprätta nya anslutningar tills den fick plats för fler och eftersom det tog olika lång tid för köerna att fyllas och ge plats åt nya anslutningar så upplevdes problemet som att det sporadiskt och tillfälligt inte gick att komma in över huvud taget.Hemsida24http://www.blogger.com/profile/04653691905495437913noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-81871774116604562962017-03-22T15:55:00.001+01:002017-03-22T15:55:44.172+01:00Driftstörningar 21 och 22 mars<b>21 mars</b><br />
Tidigt på morgonen den 21 mars inträffade en driftstörning i vår infrastruktur p.g.a en server hade fått automatiska uppdateringar där en av uppdateringarna gjorde att namnuppslag via DNS slutade fungera ibland.<br />
<br />
Det medförde fler problem som gjorde att namnuppslagen bl.a mot våra cachningsnoder, AWS S3 och Payson slutade fungera. På AWS S3 ligger bl.a alla bilder som våra kunder laddar upp till hemsidorna vilket i sin tur medförde problem med filuppladdning och att bilder ibland inte visades rätt på hemsidorna.<br />
<br />
I samband med detta ökade belastningen på vår databas då cachningsnoderna inte gick att nå och systemet började peeka på 100% CPU.<br />
<br />
Driftstörningen varade cirka 1 timma och när våra tekniker hade isolerat och åtgärdat felet så återgick systemen till normal drift igen.<br />
<br />
<b>22 mars</b><br />
Efter våra förbättringar och åtgärder för att klara upp gårdagens driftstörning så stängde vi av automatiska uppdateringar och valde att istället installera varje paket manuellt.<br />
<br />
Allt fungerade normalt i vår testmiljö men när vi lanserade ändringarna publikt för alla kunder visade det sig att gårdagens problem kvarstod men uppstod inte lika ofta p.g.a vissa förbättringar vi hade gjort.<br />
<br />
Vid 8.30 i morse var allt åter tillbaka i normal drift.Hemsida24http://www.blogger.com/profile/04653691905495437913noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-88184946042936896212016-10-20T15:57:00.000+02:002016-10-20T15:57:07.461+02:00Problem med att komma åt alla funktioner i verktygetPå förmiddagen i dag hade vi problem med att ett serverfel förhindrade hemsideverktyget att laddas in korrekt för både kunder och vår egna helpdesk . Det såg ut som att verktyget hade laddats in korrekt men problemet var att det inte gick att klicka på några av knapparna och panelerna.<div>
<br /></div>
<div>
Serverfelet orsakade ett javascriptfel vilket i sin tur påverkade resten av verktyget som gjorde att vissa komponenter inte kunde köras.</div>
<div>
<br /></div>
<div>
Problemet varade till och från under en timma innan våra tekniker kunde lösa det och vi har nu kopplat på automatiska larm som ska upptäcka om ett liknande fel är på väg att inträffa igen.</div>
Hemsida24http://www.blogger.com/profile/04653691905495437913noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-88303042561366436402015-12-10T09:40:00.000+01:002015-12-10T09:41:18.684+01:00Problem med produktkategorier i e-butikenUnder gårdagen vid 13 tiden uppstod ett problem i e-butiken för en liten andel av våra e-butiker som påverkade produktkategorier och produktkoppling. Det gjorde att produktkategorier som redigerats försvann och tappade kopplingen till produkterna.<br />
<br />
Felet uppstod efter en ny uppdatering av applikationen.<br />
<br />
Efter en grundlig felsökning kunde vi lösa nästan alla problem som uppstått redan inom 30 minuter. Vid två tiden var det mesta löst men det fanns ett svårupptäckt fel kvar till 18 tiden då våra tekniker fann felet och kunde åtgärda det.<br />
<br />
Vi jobbade med att återställa de förlorade produktkategorierna och produkterna från en säkerhetskopia igår så när sista felet var löst vid 18 tiden kunde vi fixa i ordning de sista felaktiga posterna i databasen och testa de publicerade e-butikerna.<br />
<br />
Om du som läser detta fortfarande har problem med att några produktkategorier saknas i din e-butik behöver du ta kontakt med vår support så hjälper vi dig så snabbt vi kan.Hemsida24http://www.blogger.com/profile/04653691905495437913noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-69608183134103620982015-05-22T16:03:00.000+02:002015-06-05T09:47:25.828+02:00Löst: Problem med e-postutskickMandrills support rekommenderade oss att ställa in dedikerade IP-adresser för att säkerställa att våra e-postutskick inte skickas från samma IP-adresser som andra företag anslutna till Mandrill också kan använda. Då kan Mandrills delade IP-adresser användas som backup.<br />
<br />
IP-adressen har värmts upp under gårdagen och är nu redo att användas.<br />
<br />
Vi börjar redan se bättre resultat och nu börjar e-postutskicken skickas iväg utan problem. Vi kommer hålla koll på leveransen i några dagar framöver för att vara helt säkra på att allt fungerar som det ska.Hemsida24http://www.blogger.com/profile/13448054949125708138noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-86158733448472795952015-05-20T11:05:00.000+02:002015-06-05T09:36:50.498+02:00Problem med e-postutskickVi har upptäckt att det uppstår problem med vissa e-postutskick för bl.a formulärsvar och orderbekräftelser från e-butiken. Mest problem har vi med e-post som skickas till Loopia som gör att e-posten inte kommer fram.<br />
<br />
Vår e-postleverantör Mandrill som sköter utskicken har meddelat oss att status för utskicken är "Levererans OK" men att Loopias servrar svarar med en kod som Mandrill inte känner igen.<br />
<br />
Mycket troligen tror Loopias system att det är skräppost utan att undersöka innehållet i mejlen utan endast undersöka avsändarens IP-adress och väljer då att blockera mejlen. När vi kontaktade Mandrills support kunde de se informationen som Loopias system har svarat och kunde då konstatera att mejlen blivit blockerad p.g.a skräppostidentifiering.<br />
<br />
En av Mandrills IP-adresser som används för att skicka e-post hade blivit skräppostmarkerad och de jobbade på att försöka ta bort den blockeringen.<br />
<br />
Vi har bett Mandrills support om tips på hur vi kan lösa detta snabbast möjligt.Hemsida24http://www.blogger.com/profile/13448054949125708138noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-71772556102168141392014-09-18T08:59:00.003+02:002014-09-18T09:00:08.668+02:00Ökad trafik medför långsamma laddningarPå morgonen strax efter 06.00 ökar trafiken plötsligt med 50% till våra servrar och det gör att det kan gå långsamt att logga in eller besöka hemsidor under tiden som vår infrastruktur automatiskt försöker anpassa sig efter belastningen.<br />
<div>
<br /></div>
<div>
Just nu 08:58 ser vi att trafiken börjar minska till normala nivåer och då bör allt vara tillbaka i normal drift inom kort.</div>
Hemsida24http://www.blogger.com/profile/13448054949125708138noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-49623151102349987802014-08-15T09:13:00.004+02:002014-08-15T09:13:41.644+02:00Löst: Driftstörningar med e-postenProblemet med e-posten löstes 08:58 och tjänsten är nu åter i drift. Du kan logga in på e-posten via mail.hemsida24.seHemsida24http://www.blogger.com/profile/13448054949125708138noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-84422699957061302732014-08-15T08:12:00.002+02:002014-08-15T08:12:26.916+02:00Driftstörningar med e-posten02:00 natten till idag uppstod problem med licenserna hos vår e-postleverantör på mail.hemsida24.se. Detta medför att det inte går att logga in och komma åt sin e-post hos oss just nu.<br />
<br />
Vi har en dialog med vår e-postleverantör och de meddelar att de jobbar på att lösa problemet.<br />
<br />
OBS:<br />
Ni som använder Google Apps påverkas inte av denna e-poststörning. Det är endast kunder som använder vår egna e-postlösning som påverkas.<br />
<br />
<br />
<br />Hemsida24http://www.blogger.com/profile/13448054949125708138noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-31933562413534648392014-03-31T14:12:00.001+02:002014-03-31T14:14:04.514+02:00Mindre störningarWebbservrarna och databasen har varit tungt belastad under några minuter idag runt 13.26 vilket har lett till att det har varit svårt att nå Hemsida24 och kundhemsidor. Vi jobbar på att undersöka problemet och varför det uppstår. Servrarna har återgått till normal belastning.Hemsida24http://www.blogger.com/profile/13448054949125708138noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-6904902297139903882014-03-03T21:22:00.001+01:002014-03-03T21:22:51.812+01:00Driftstörningar med e-postenVår leverantör har haft stora problem under dagen. Detta har lett till att webbmailen inte varit tillgänglig under kvällen. Kl 20.30 ca fick vi en lösning på detta. Vi väntar fortfarande på en förklaring från leverantören, vad det är som inte fungerat.Hemsida24http://www.blogger.com/profile/13448054949125708138noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-67057917147561999102014-02-04T08:47:00.001+01:002014-02-04T08:47:38.441+01:00Mindre störningarDe senaste dagarna har vi haft ett par mindre störningar. Bland annat i fredags (31/1) samt igår måndag (3/2). Det rör sig om ca 5 minuter per avbrott. Problemet är nu identifierat och uppstår varje gång vi uppdaterar en viss del i systemet.<br />
<br />
Vi kommer avvakta med förändringar i den delen av systemet tills grunden till problemet är åtgärdat. Detta räknar vi med att ha gjort någon gång under nästa vecka.<br />
<br />
För den tekniskt intresserade:<br />
Trycket är så pass högt på våra servrar att när vi rensar vissa delar av våra minnescachar uppstår ett race mellan olika webbserver-processer om att få bygga upp cachen igen.Hemsida24http://www.blogger.com/profile/13448054949125708138noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-84877195123190606492013-05-14T19:27:00.002+02:002013-05-14T21:22:26.681+02:00Serverproblem orsakar nedtidHär följer en detaljerad redogörelse för varför Hemsida24 slutade fungera under en period.<br />
<br />
<strong>Händelseöversikt</strong><br />18:51 Hemsida24 går inte att komma åt.<br />19:30 Hemsida24 online (efter 39 minuters nertid)<br />19:35 Hemsida24 går på nytt inte att komma åt.<br />19:43 Hemsida24 online igen (efter 8 minuters nertid).<br />20:46 Hemsida24 går inte att komma åt.<br />20:55 Hemsida24 online igen (efter 9 minuters nertid).<br />
<br />
<strong>Beskrivning av vad som hände</strong><br />(18:51) En kort tid efter att Hemsida24 inte går att nå påbörjas felsökningen. Det visar sig att vår lastbalanserare (som fördelar trafiken till olika webbservrar) har slutat fungera. Vi startar då upp en ny lastbalanserare och leder om trafiken till den. (19:35) Efter 5 minuter slutar även den nya lastbalanseraren att fungera. Vi leder då tillbaka trafiken till den gamla lastbalanseraren som åter fungerar (efter ett hårdvarubyte).<br />
<br />
Kort därefter kontaktar vi vår leverantör Amazon Web Services per telefon för att utreda hur detta kunde ske. Vi får då bekräftat att hårdvaran i båda fallen slutat fungera och att mekanismen för att automatiskt flytta till ny hårdvara inte har fungerat. De håller fortfarande på att utreda vad som gick fel där.<br />
<br />
(20:46) Hemsida24 går inte att komma åt på nytt. Fortfarande problem med lastbalanseraren som presenterar en ny felkod. Vi byter så skyndsamt som möjligt till en lastbalanserare som vi har i stand by.<br />
<br />
<strong>Vad kommer vi göra framöver för att undvika detta</strong><br />Under hela den tid som vi använt Amazon Web Services som leverantör (2,5 år) har detta aldrig inträffat. Trots det ska vi undersöka om vi inte kan undvika problemet i framtiden genom att köra webbservrar till flera tillgänglighetszoner samtidigt. Då får vi även en redundans på lastbalanserarna.Hemsida24http://www.blogger.com/profile/13448054949125708138noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-77836009386818406162013-04-17T13:31:00.000+02:002013-04-17T13:51:03.858+02:00Allvarlig driftstörning på grund av problem hos LoopiaFör nävarande upplever vi driftstörningar som en följdeffekt av driftstörningar hos en av våra leverantörer (Loopia.se). Så fort de lyckas lösa problemet kommer det vara löst även för vår del.<br />
Vi driver inte några servrar hos Loopia, men våra namnservrar har haft en beroendesituation gentemot dem för att fungera korrekt.<br />
Denna beroendesituation kommer vi att bryta direkt efter Loopia kommit igång igen.<br />
<br />
Vi kommer att lösa detta så fort det är möjligt och ber om ursäkt för problemet.<br />
<br />
Uppdatering: Problemet är nu löst, och vi kommer att vidta åtgärdet för att se till att det inte kan hända igen. Hemsida24http://www.blogger.com/profile/13448054949125708138noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-29803765650377756632013-02-22T15:15:00.000+01:002013-02-22T17:32:19.588+01:00Problem med nyskapade epostkontonJust nu har vi problem med nyskapade e-postkonton. De skapas men får inget utrymme tilldelat. Vår leverantör jobbar på att lösa problemet. Det gäller alltså inte befintliga konton.<br />
<br />
Uppdatering: Klockan 16:05 fick vi information om att problemet var löst.Hemsida24http://www.blogger.com/profile/13448054949125708138noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-83297634258670492402013-02-07T12:11:00.001+01:002013-02-07T12:11:11.186+01:00Uppföljning av nattens stora underhållUnderhållet i natt gick på det hela taget mycket bra. Efter endast två timmar kunde Hemsida24 och alla kundsajter komma online igen - två timmar före planerad tid.<br />
<br />
Under morgonen har vi har vi haft problem i samband med att nya webbservrar startats upp. Problemet har pågått i 1-2 minuter per nystartad server och har då drabbat 15% - 25% av den totala trafiken. Tidpunkterna då detta har inträffat har varit 08:00, 08:45, 09:09 och 11:52.<br />
<br />
Har du stött på problem under förmiddagen kan det alltså har varit detta som drabbat dig.<br />
<br />
Problemet är löst nu och ska inte inträffa igen på samma sätt.Hemsida24http://www.blogger.com/profile/13448054949125708138noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-20953674868586640382013-02-07T02:02:00.004+01:002013-02-07T04:04:48.640+01:00Nattens planerade underhåll har påbörjats02:00 Då har vi påbörjat nattens underhåll. Mer information kommer efter hand.<br />
02:15 All access till Hemsida24 har stoppats och själva flytten av data har påbörjats.<br />
03:35 Själva export/importen av data är klar. Nu återstår en rad mindre uppgifter innan vi kan öppna upp Hemsida24 igen.<br />
04:03 Hemsida24 är online igen med den nya databasen på plats.<br />
<br />
Nattens underhåll ser ut att ha gått bra. Vi ber dock om överseende med eventuella störningar under dagen medan vi trimmar in systemet.Hemsida24http://www.blogger.com/profile/13448054949125708138noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-17182400922064052002013-02-04T14:50:00.002+01:002013-02-04T14:50:34.756+01:00Planerat underhåll: Hemsida24 uppgraderar sin infrastruktur<br />
<div style="-webkit-text-size-adjust: auto; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: white; border: 0px currentColor; color: black; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; font: 16px/19px OpenSans, Arial, Helvetica, sans-serif; letter-spacing: normal; margin: 0px; orphans: 2; outline: 0px; padding: 0px; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; vertical-align: baseline; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px;">
<strong style="background-color: transparent; border: 0px currentColor; font-size: 16px; font-weight: bold; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline;">På grund av den snabba tillströmningen av nya kunder behöver vi på Hemsida24 uppgradera vår infrastruktur. Uppgraderingen leder till att vi kan ha fler samtidiga användare i systemet och att vi kan fortsätta växa framöver.</strong></div>
<div style="-webkit-text-size-adjust: auto; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: white; border: 0px currentColor; color: black; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; font: 16px/19px OpenSans, Arial, Helvetica, sans-serif; letter-spacing: normal; margin: 0px; orphans: 2; outline: 0px; padding: 0px; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; vertical-align: baseline; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px;">
</div>
<div style="-webkit-text-size-adjust: auto; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: white; border: 0px currentColor; color: black; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; font: 16px/19px OpenSans, Arial, Helvetica, sans-serif; letter-spacing: normal; margin: 0px; orphans: 2; outline: 0px; padding: 0px; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; vertical-align: baseline; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px;">
<strong style="background-color: transparent; border: 0px currentColor; font-size: 16px; font-weight: bold; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline;">Underhållet är planerat till torsdag den 7/2 kl 02.00 - 06.00.</strong><span class="Apple-converted-space"> </span>Under den tiden kommer både redigeringsverktyget och våra kundhemsidor ligga nere, inkl. vår egen hemsida. Våra namnservrar ska inte påverkas av bytet vilket gör att e-posten ska fortsätta fungera hela tiden.</div>
<div style="-webkit-text-size-adjust: auto; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: white; border: 0px currentColor; color: black; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; font: 16px/19px OpenSans, Arial, Helvetica, sans-serif; letter-spacing: normal; margin: 0px; orphans: 2; outline: 0px; padding: 0px; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; vertical-align: baseline; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px;">
</div>
<div style="-webkit-text-size-adjust: auto; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: white; border: 0px currentColor; color: black; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; font: 16px/19px OpenSans, Arial, Helvetica, sans-serif; letter-spacing: normal; margin: 0px; orphans: 2; outline: 0px; padding: 0px; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; vertical-align: baseline; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px;">
Vi har lagt underhållet nattetid så att så få som möjligt ska påverkas. I bästa fall blir vi också klara i förtid.</div>
<div style="-webkit-text-size-adjust: auto; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: white; border: 0px currentColor; color: black; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; font: 16px/19px OpenSans, Arial, Helvetica, sans-serif; letter-spacing: normal; margin: 0px; orphans: 2; outline: 0px; padding: 0px; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; vertical-align: baseline; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px;">
Det finns en risk för driftsstörningar under torsdagen när vi trimmar in systemet men vi har förberett oss noga för att hålla dessa till ett minimum.</div>
<div style="-webkit-text-size-adjust: auto; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: white; border: 0px currentColor; color: black; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; font: 16px/19px OpenSans, Arial, Helvetica, sans-serif; letter-spacing: normal; margin: 0px; orphans: 2; outline: 0px; padding: 0px; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; vertical-align: baseline; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px;">
</div>
<div style="-webkit-text-size-adjust: auto; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: white; border: 0px currentColor; color: black; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; font: 16px/19px OpenSans, Arial, Helvetica, sans-serif; letter-spacing: normal; margin: 0px; orphans: 2; outline: 0px; padding: 0px; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; vertical-align: baseline; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px;">
<strong style="background-color: transparent; border: 0px currentColor; font-size: 16px; font-weight: bold; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline;">Varför måste allting ligga nere under underhållet?</strong><br />Det vi gör är att flytta hela databasen bakom Hemsida24. Det är då kritiskt att all data är fryst, annars kommer vi tappa förändringar som görs under själva bytet.</div>
<div style="-webkit-text-size-adjust: auto; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: white; border: 0px currentColor; color: black; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; font: 16px/19px OpenSans, Arial, Helvetica, sans-serif; letter-spacing: normal; margin: 0px; orphans: 2; outline: 0px; padding: 0px; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; vertical-align: baseline; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px;">
</div>
<div style="-webkit-text-size-adjust: auto; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: white; border: 0px currentColor; color: black; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; font: 16px/19px OpenSans, Arial, Helvetica, sans-serif; letter-spacing: normal; margin: 0px; orphans: 2; outline: 0px; padding: 0px; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; vertical-align: baseline; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px;">
<strong style="background-color: transparent; border: 0px currentColor; font-size: 16px; font-weight: bold; margin: 0px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline;">Var kan jag hålla mig uppdaterad om hur arbetet fortskrider?</strong><br />Håll koll på vår Facebook-sida (www.facebook.com/hemsida24) eller vår driftblogg (hemsida24.blogspot.com) för att se hur arbetet fortskrider och för att läsa om eventuella komplikationer.</div>
<div style="-webkit-text-size-adjust: auto; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: white; border: 0px currentColor; color: black; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; font: 16px/19px OpenSans, Arial, Helvetica, sans-serif; letter-spacing: normal; margin: 0px; orphans: 2; outline: 0px; padding: 0px; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; vertical-align: baseline; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px;">
</div>
<div style="-webkit-text-size-adjust: auto; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: white; border: 0px currentColor; color: black; font-size-adjust: none; font-stretch: normal; font: 16px/19px OpenSans, Arial, Helvetica, sans-serif; letter-spacing: normal; margin: 0px; orphans: 2; outline: 0px; padding: 0px; text-align: left; text-indent: 0px; text-transform: none; vertical-align: baseline; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px;">
Vi är givetvis ledsna för det besvär som detta orskar dig som kund. Samtidigt gör vi ju detta för att du som kund ska få en stabil och säker drift i framtiden.</div>
Hemsida24http://www.blogger.com/profile/13448054949125708138noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1771072784646211826.post-79071107358353532712012-07-07T08:48:00.000+02:002012-07-07T08:48:06.000+02:00Vi hade problem med en databasserver mellan 08:28 - 08:38, vilket gjorde att verktyget och många hemsidor inte gick att ladda.<br /><br />
Systemet fungerar nu men går långsamt, och vi jobbar på att lösa det så som möjligt och felsöka vad som orsakade problemet.Hemsida24http://www.blogger.com/profile/13448054949125708138noreply@blogger.com