onsdag 20 maj 2015

Problem med e-postutskick

Vi har upptäckt att det uppstår problem med vissa e-postutskick för bl.a formulärsvar och orderbekräftelser från e-butiken. Mest problem har vi med e-post som skickas till Loopia som gör att e-posten inte kommer fram.

Vår e-postleverantör Mandrill som sköter utskicken har meddelat oss att status för utskicken är "Levererans OK" men att Loopias servrar svarar med en kod som Mandrill inte känner igen.

Mycket troligen tror Loopias system att det är skräppost utan att undersöka innehållet i mejlen utan endast undersöka avsändarens IP-adress och väljer då att blockera mejlen. När vi kontaktade Mandrills support kunde de se informationen som Loopias system har svarat och kunde då konstatera att mejlen blivit blockerad p.g.a skräppostidentifiering.

En av Mandrills IP-adresser som används för att skicka e-post hade blivit skräppostmarkerad och de jobbade på att försöka ta bort den blockeringen.

Vi har bett Mandrills support om tips på hur vi kan lösa detta snabbast möjligt.